Araçlarda kullanılan yakıtlar nedeniyle doğaya salınan karbonun atmosfere salınması iklim şartları ve insan sağlığı üzerinde olumsuz etkiler yaratıyor. Karbon emiliminin neden olduğu olumsuzluklardan kaçınmak amacıyla araçlarda en az yakıt tüketimine ulaşılmaya çalışılıyor. Teknolojinin devamlı gelişmesi sayesinde az yakıt tüketimi konusunda önemli ilerlemeler sağlanıyor. Teknolojik çözümlere ek olarak verimli sürüş teknikleri uygulamasıyla çevreye verilen zararın minimum seviyeye indirilmesi mümkün.
Verimli sürüş aracın yakıt tüketiminin mümkün olan en düşük seviyede olmasını ifade ediyor. Araç yakıt tüketimi doğrudan çevre ve hava kirliliğini de etkiliyor olması nedeniyle oldukça önemli. İnsanlar yakıt tüketimini en az seviyede tutarak maddi yönden avantaj sağlarken aynı zamanda çevrenin korunmasına katkıda bulunabiliyor.
sürüş

Araçlarda yakıt tüketimi bazı püf noktalara dikkat edilerek azaltılabiliyor. Bunlar şöyle sıralanabilir:

  • Sürüş hızını olabildiğince sabit tutmak yakıt tüketimi üzerinde olumlu etkiler yaratıyor. Bunun için varsa arabanın hız sabitleyici özelliği kullanılabiliyor. Çok ani şekilde hızlanmaktan veya frene basmaktan kaçınılmalı. Hız artırırken bunu kademeli şekilde yapmak sürüş verimini artırıyor. Hem kalkışta hem de sürüş sırasında vites geçişlerini zamanında ayarlamak gerekiyor. Yokuş yukarı çıkılırken hızını artırmamak da önemli. Aksi halde yolun yokuş aşağı bölümüne geçildiğinde araba çok hızlanıp buna bağlı olarak fazla yakıt tüketebiliyor.
  • Aracın uzun süre rölantide çalışması yakıt tüketimini artıran faktörler arasında yer alıyor. Araç olabildiğince rölantide tutmamaya çalışılmalı. Uzun süreli bekleme yapılması gereken zamanlarda aracın motoru kapatılabilir.
  • Frene çok sık basmak yakıt tüketimini fazlasıyla artırıyor. Özellikle dur-kalk trafiklerde fren kullanımı sık olabiliyor. Motor kalkışlarda ivme kazanmak için daha fazla çalışmak durumunda kalıyor. Frene basıldığı zaman ise bu enerji ısıya dönüşerek yok oluyor. Dur- kalk trafikte trafiğin seyrine göre hız ayarlanarak kalkış sayısı azaltılırken motorun fazladan çalışmasının önüne geçilebiliyor. Frene olabildiğince az basmak için sürüş hızını trafiğin akışına göre ayarlamakta fayda var. Bunu yaparken öndeki araçla takip mesafesini de iyi ayarlamak gerekiyor.
  • Manuel vitesli arabalarda vitesi yüksek tutmak da yakıt tüketimini olumlu etkiliyor. Yüksek viteste araç kullanarak motor devri azaltılıyor ve yakıt tüketimi de buna bağlı olarak düşüyor. Ayrıca kalkış sırasında birinci vitesi kullandıktan sonra en kısa sürede ikinci vitese geçilmesi öneriliyor. Böylece motorun daha iyi performansla çalışması sağlanabiliyor.
  • Araç hızlı giderken pencereleri açmak aracın aerodinamiğini bozarak yakıt tüketimini artırıyor. Özellikle yüksek hızda yola devam ederken pencere açmak yerine aracın kendi havalandırma sistemi kullanılarak ortalama yakıt tüketimi azaltılabiliyor.
araç
Aracı kullanım şekli haricinde birkaç püf noktaya dikkat ederek de verimli sürüş sağlanabiliyor.

İçinde bulunan eşyaların ağırlığı arttıkça araç onları taşıyabilmek için daha fazla yakıt tüketmek durumunda kalıyor. Özellikle kalkış anlarında bagajda veya araç içinde çok fazla yük olduğu zaman araç ivme almakta zorluk yaşayabiliyor. İvme kazanmak için daha fazla yakıt tüketilmesi gerekiyor. Bu nedenle araç içinde gereksiz eşya bulundurmamak önem taşıyor. Gerçekten ihtiyaç olmayan ve devamlı olarak arabada duran ağırlıkları azaltmak verimli sürüş için katkıda bulunuyor.

Araç içindeki ağırlıklar kadar araç dışındaki ağırlıklara da dikkat etmek gerekiyor. Uygulamada bu konuda en sık karşılaşılan örnekler bisiklet taşıyıcı ve port bagaj rayları oluyor. Bu tür aparatların takılıp çıkartılması biraz külfetli olabildiği için insanlar genellikle bir sefer takıp sürekli o şekilde muhafaza etmeyi tercih edebiliyor. Oysa ki herhangi bir valiz veya bisiklet taşınmadığı zaman bu aparatlar araç için fazladan gereksiz yük haline geliyor. Ayrıca aracın dışında olmaları nedeniyle araç içindeki yüklere göre sürüş verimliliğini çok daha fazla etkiliyor. Araç dışındaki hava akışı bu aparatlar nedeniyle değişirken araçtaki aerodinamik direnç artıyor. Sonuç olarak araç daha fazla güç kullanmak durumunda kalıyor. Bu da fazladan yakıt tüketimi anlamına geliyor.

Araçların motorlarının sağlam olmasının yanı sıra temiz olması da verimli sürüş için önem taşıyor. Tıkanmış hava ve yakıt filtreleri, iyi işlemeyen emisyon kontrol sistemleri ve kötü yağ performansı yakıt tüketimini artırarak verimli sürüşe engel oluyor. Aracın bakımını düzenli şekilde yaptırılarak bu tür olumsuzlukların önüne geçilebiliyor.
Yoğun trafik yakıt tüketimini artırıyor. Trafiğin az olduğu saatlerde yola çıkarak bunun önüne geçilebiliyor. Yola çıkış zamanını buna göre planlama imkanı yoksa da alternatif yollar tercih etme şansı bulunuyor. Trafik durumunu gösteren uygulamalar üzerinden farklı rota seçenekleri incelenerek kaza veya yol çalışması gibi noktaların olduğu alanlardan kaçınılabiliyor. Gitmek istenilen yere ulaşmak için en avantajlı rota izlendiği zaman yakıt tüketimi de en düşük seviyede oluyor.
Lastik basıncının olması gerekenden daha düşük olması hali başlı başına sürüş güvenliğini tehlikeye atan bir durum. Buna ek olarak lastik basıncının düşük olması yol ile lastikler arasındaki sürtünme kuvvetinin artmasına neden oluyor. Sürtünme kuvveti arttıkça motor ilerleyebilmek ve hızlanabilmek için daha fazla güç harcamak durumunda kalıyor. Daha fazla güç harcanması daha fazla yakı harcanması anlamına geliyor. Bu nedenle lastik basıncının düzenli aralıklarla takip edilmesi önem taşıyor. Basıncın uygun seviyede olması sürüş verimliliğini artırıyor.
Araç ilk çalıştırıldığı zaman soğuk olan motorun ısınmak için belirli bir süreye ihtiyacı oluyor. Uygun çalışma sıcaklığına gelene kadar motor ortalamanın üzerinde yakıt harcaması yapıyor. Motorun soğuk halinde yapılan kısa sürüşler motorun ideal sıcaklığındaki sürüşlere göre ortalama olarak daha fazla yakıt tüketimine neden oluyor. Bir diğer deyişle kısa mesafeler zaten motorun ısınmak için yakıt harcamasıyla geçmiş oluyor. Bu nedenle kısa mesafeler için mecbur olmadıkça araç kullanmamayı tercih etmek yakıt tüketimi açısından oldukça avantajlı bir yol.
Yüksek kaliteli akaryakıtlar motorun daha verimli şekilde çalışmasına yardımcı oluyor. Daha az yakıt tüketerek daha uzun mesafeler kat edilebiliyor.
“Yakıt tüketimi nasıl artırılır?” sorunun cevabı aslında yine yukarıda sayılan püf noktalarda gizli. Verimli sürüş için dikkat edilmesini gereken noktalar yakıt tüketimini artıran faktörler olarak karşına çıkıyor. Lastik basıncının uygun olmaması, aracın motor gibi aksamlarının kirli olması, araçta aşırı yük olması, vb. yakıt tüketimini artırıyor. Ayrıca çok sık frene basmak, ani hız değişiklikleri yapmak ve aracın aerodinamiğini bozacak şekilde pencere açmak da yine yakıt tüketimini artıran faktörler arasında yer alıyor.
araba

Verimli sürüş yakıt tüketiminin az olmasına ve buna bağlı olarak ekonomiye fayda sağlıyor. Az yakıt tüketimi az karbon salınımı demek olduğundan verimli sürüş çevre kirliliğinin önlenmesinde de büyük rol oynuyor. Ayrıca sürüş şeklinin optimize edilmiş olması sayesinde kaza riski de en aza indirgeniyor.

Verimli sürüş için yüksek teknolojili bir araç sahibi olmaya gerek yok. Araç sürücüsünün yol güvenliği konusunda bilgi sahibi olması önemli. Yukarıda sayılan püf noktalara dikkat ederek sen de verimli sürüşün keyfini çıkarabilirsin!