Trafiğe çıkan motorlu taşıtların, güvenli ve huzurlu biçimde seyir halinde ilerlemesi için her ülkede birtakım trafik kuralları vardır. Trafik kuralları, her motorlu taşıt sürücüsünün ve trafikteki yaya bireylerin tamamının uymakta zorunlu olduğu yasal düzenlemeler olarak araçların azami hız seviyeleri konusunda da belirleyici hükümlere sahiptir. Trafiğe çıkan her sürücü hız sınırlarını bildiğini ve kurallara uyacağını beyan etmiş olur.

Eğer sen de sınıfına göre araç hız sınırları hakkında bilgi sahibi olmak istiyorsan, konu hakkındaki detayları senin için hazırladığımız yazıda bulabilirsin.

Türkiye’de otoban ve otoyol kavramları genel olarak aynı anlamda kullanılsa da bilinenin aksine bu iki kavram arasında birtakım farklı detaylar söz konusudur.

Otoyol, uluslararası alanda geçerliliği olan bir kelime olarak Türkiye ile birlikte pek çok ülkede kullanılır. Otoyollar, yüksek hızlı trafiğe uygun olarak tasarlanan ve rotası uluslararası seyahatlere kadar varan uzunluklara sahip olan yollardır. Örneğin, Türkiye’nin en meşhur otoyollarından biri olan TEM Otoyolu (Avrupa E-yolu E80) Portekiz’den İran’a kadar kesintisiz olarak ilerleyen bir yoldur. Türkiye’de de Trakya, İstanbul ve Doğu Anadolu üzerinden geçen TEM Otoyolu, ücretli ve belirli hız sınırlamalarının olduğu, genel olarak dört şeritli geniş bir yoldur.

Otobanlar ise otoyollardan farklı olarak daha çok ulusal ya da şehir içi yolculuklarda kullanılan, otoyollardan farklı olarak üç şerite sahip olan yollardır. Türkiye’de şehir içi ve şehirlerarası yolculuklarda kullanılan ve kimi zaman bağlantı yolu olarak ulusal ve uluslararası otoyolları da kullanan devlet yolları ise otoban olarak tanımlanan sınıfa girer. Otobanlar ve otoyollar arasındaki en belirleyici fark iki yol arasındaki geçiş standartları, yol ücretleri ve hız sınırlarıdır. Otobanlar, bağlantı yolu olarak kullandıkları otoyollar haricinde ücretsizdir ve otobanlarda hız limiti daha düşüktür. Yerleşim yeri dışındaki çift yönlü karayolları ve bölünmüş karayolları bu sınıfta değerlendirilir.

Otoban

Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) yerleşim yeri dışındaki çift şeritli ve bölünmüş yol hız sınırı ile otobanda hız sınırı konusunda belirleyici kurumdur. KGM’nin belirlediği güncel otoban hız sınırı 2023 yılında araç sınıflarına göre şu şekildedir:

  • Otomobil: 110 km/saat
  • Minibüs (M2): 90 km/saat
  • Otobüs (M2, M3): 90 km/saat
  • Kamyonet (N1, N1G): 85 km/saat
  • Panelvan (N1): 100 km/saat
  • Kamyon (N2, N3): 85 km/saat
  • Çekici (N2, N3): 85 km/saat
  • Motosiklet (L3): 90 km/saat
  • Motosiklet (L4, L5, L7): 80 km/saat
  • Motorlu bisiklet (L1, L2, L6): 45 km/saat
  • Motorsuz bisiklet: 45 km/saat
  • Özel yük taşıma izin belgeli veya özel izin belgeli araçlar (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa): 50 km/saat
  • Lastik tekerlekli traktörler: 40 km/saat
  • ​​​​​​Arızalı bir aracı çeken araçlar: 30 km/saat
  • İş makineleri: 20 km/saat

KGM hız sınırları tablosu çerçevesinde Türkiye sınırları içindeki araçların uyması gereken otoyol hız sınırı kuralları, araç sınıflarına göre şu şekildedir:

  • Otomobil: 130 km/saat (Yap-İşlet-Devret modeliyle inşa edilen yollarda 140 km/saat)
  • Minibüs (M2): 100 km/saat
  • Otobüs (M2, M3): 100 km/saat
  • Kamyonet (N1, N1G): 95 km/saat
  • Panelvan (N1): 110 km/saat
  • Motosiklet (L3): 100 km/saat
  • Motosiklet (L4, L5, L7): 80 km/saat
  • İş makineleri: İzinsiz giremez
  • Özel yük taşıma izin belgeli veya özel izin belgeli araçlar (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa): 60 km/saat
  • Kamyon (N2, N3): 90 km/saat
  • Çekici (N2, N3): 90 km/saat
  • Motorlu bisiklet (L1, L2, L6) ve motorsuz bisikletler: Giremezler
  • Arızalı bir aracı çeken araçlar: 40 km/saat
  • Lastik tekerlekli traktörler: Giremezler

Türkiye’deki otoyollarda hız sınırı kurallarının yanı sıra birtakım geçiş ücretleri uygulamaları da söz konusudur. Türkiye’de köprü otoyol geçiş ücretleri her yıl güncellenir.

KGM’ye göre Türkiye sınırları içindeki yerleşim yeri içindeki karayollarında araçların uyması gereken şehir içi hız sınırı araç türlerine göre şu şekildedir:

  • Otomobil: 50 km/saat
  • Minibüs (M2): 50 km/saat
  • Otobüs (M2, M3): 50 km/saat
  • Kamyonet (N1, N1G): 50 km/saat
  • Panelvan (N1): 50 km/saat
  • Kamyon (N2, N3): 50 km/saat
  • Çekici (N2, N3): 50 km/saat
  • Özel yük taşıma izin belgeli veya özel izin belgeli araçlar (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa): 30 km/saat
  • Motosiklet (L3): 50 km/saat
  • Motosiklet (L4, L5, L7): 30 km/saat
  • Lastik tekerlekli traktörler: 20 km/saat
  • Arızalı bir aracı çeken araçlar: 20 km/saat
  • İş makineleri: 20 km/saat
  • aMotorlu bisiklet (L1, L2, L6) ve motorsuz bisiklet: 30 km/saat

KGM’ye göre Türkiye’deki çift yönlü karayolları dahilinde araçların uyması gereken şehirler arası hız sınırı kuralları şu şekildedir:

  • Otomobil: 90 km/saat
  • Minibüs (M2): 80 km/saat
  • Otobüs (M2, M3): 80 km/saat
  • Kamyonet (N1, N1G): 80 km/saat
  • Panelvan (N1): 85 km/saat
  • Kamyon (N2, N3): 80 km/saat
  • Çekici (N2, N3): 80 km/saat
  • Motosiklet (L3): 80 km/saat
  • Motosiklet (L4, L5, L7): 70 km/saat
  • Motorlu bisiklet (L1, L2, L6): 45 km/saat
  • Motorsuz bisiklet: 45 km/saat
  • Özel yük taşıma izin belgeli veya özel izin belgeli araçlar (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa): 50 km/saat
  • Lastik tekerlekli traktörler: 30 km/saat
  • ​​​​​​Arızalı bir aracı çeken araçlar: 20 km/saat
  • İş makineleri: 20 km/saat

Türkiye sınırları dahilinde araç kullanırken muayene, zorunlu trafik sigortası, emniyet kemeri, yük taşıma koşulları ve hız sınırları gibi pek çok husus kanunen zorunlu uygulamalardır ve kurallara uymayan sürücüler cezai yaptırımlarla karşılaşabilirler. Sen de nitelikli, kurumsal ve çözüm odaklı trafik sigortası hizmetleri için hemen Allianz ile iletişime geçebilir ve ayrıcalıklı çözümlerden yararlanabilirsin.

Kaynaklar

https://www.kgm.gov.tr/sayfalar/kgm/sitetr/trafik/hizsinirlari.aspx