İkametgah (Adres) Değişikliği Nasıl Yapılır? E-Devletten Bildirim

Günlük hayatta sık sık duyulan “ikametgah” kelimesi, bir kimsenin oturduğu ya da yerleştiği yer anlamına geliyor. İkametgah adresi de bu tanımla uyumlu olarak kişinin konutunun bulunduğu adresi ifade ediyor. İkametgah adresi, bulunulan bölge, şehir, mahalle, sokak gibi bilgileri kapsıyor. Hukuken herkesin sadece bir adet ikametgah adresi bulunuyor. Dolayısıyla yerleşim yeri değiştiğinde ikametgah adresinin de değişmesi gerekiyor. Peki ikametgah değişikliği, yani adres değişikliği nasıl yapılır?
Adres değişikliği, kişilerin başka bir adrese taşınması/yerleşmesi durumunda zorunlu olarak yapılıyor. Değişiklik eski yıllarda muhtarlıklar kanalıyla yapılıyordu. Ancak günümüzde “ikametgah değişikliği nasıl yapılır” sorusu çok daha pratik şekilde yanıtlanabiliyor. Yeni bir adrese taşınan kişiler, adreslerini İl Nüfus Müdürlüklerine bildirerek ya da yeni adres girişleri için e devlet sistemini kullanarak ikametgah değişikliği yapabiliyor. Yurtdışında yaşayan vatandaşlar ise adres değişiklikleri için bulundukları yerin konsolosluğuna başvurabiliyor. 
Taşınma
İl Nüfus Müdürlüğüne yapılan adres bildirimlerinde beyan edilen adresin boş olması halinde herhangi bir belge gerekmiyor. Dolayısıyla sistemde kayıtlı olmayan boş konutun bulunduğu adres için sizden bir belge istenmiyor. Ancak beyan edilen adres, eski oturan kişinin ikametgah adresi olarak görünüyorsa, İl Nüfus Müdürlüğüne kimliğinizin yanında kira kontratı ya da bir fatura ile birlikte başvurmanız ve bu belgelerle adres değişikliği bildirimi yapmanız gerekiyor.

Peki e-devlet üzerinden adres değişikliği nasıl yapılır?  Belirli şartların oluşması halinde e devlet üzerinden adres değişikliği yapabilirsiniz. E devlet ikametgah değişikliği için gerekli şartların başında işlemi gerçekleştirecek kişinin Türk vatandaşı olması, ergin olması, velayet ya da vesayet altında olmaması ve  devlet sistemi üzerinde cep telefonu bilgisinin olması gerekiyor. İşlem tarihi ve taşınma tarihi arasındaki sürenin 20 günü aşmamış olması, bildirim yapılan adreste kayıtlı kişi olmaması ve bildirim konusu adresin uygunluk durumu diğer şartlar arasında yer alıyor. Sistem tarafından bu kontroller yapıldıktan sonra işleminize devam edebilirsiniz.

E-devlet sisteminde ilgili sayfada öncelikle kimler için (kendiniz ya da kendiniz ve aynı konutu paylaştığınız aile fertleri) adres bildiriminde bulunduğunuzu seçmelisiniz. Sonraki adımda “Adres Bul” düğmesini kullanarak adresi seçebilirsiniz. Sonraki adım doğrulama oluyor. Mobil imza, elektronik imza ya da SMS ile doğrulama seçeneklerinden birini seçerek işlemi teyit edebilir ve tescil işlemine geçebilirsiniz. 

Online

Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan her yetişkin bireyin, kendisi, velayeti altındaki çocukları ve varsa vesayeti altındaki kişiler için yerleşim yerini bildirmesi yasal bir zorunluluk. Bu zorunluluk Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde yaşayan yabancı uyruklu kişiler için de geçerli oluyor. Adres bildiriminin zorunlu olması, bildirim yapılmaması halinde belirli bir cezayla karşılaşmak anlamına geliyor. 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu’nda bu yükümlülüğe ilişkin detaylar yer alıyor. Buna göre kişilerin adres değişiklik bildirimini, taşınma tarihinden itibaren 20 iş günü içerisinde yapmaları gerekiyor. Belirtilen süre içerisinde bildirim yapılmaması halinde ise ikametgah değişikliği cezası 128 TL olarak uygulanıyor.

Adres değişikliği bildirimi gibi zorunlu olan diğer bir uygulama ise deprem sigortası yaptırmak oluyor. Sahibi olduğunuz evde güvenle yaşamak için Allianz DASK Zorunlu Deprem Sigortası yaptırabilirsiniz. Zorunlu deprem sigortası için kat mülkiyeti sahibi olmanızın gerekmediğini, kat irtifakı sahiplerinin de bu sigortayı yaptırmakla yükümlü olduğunu da aklınızda bulundurmalısınız. Kat irtifakı nedir ve kat irtifakı ile kat mülkiyeti arasındaki farklar nelerdir gibi soruların yanıtları için ise Allianz ayrıcalıklarından yararlanabilirsiniz.