Hız sınırları, kırmızı ışık ve trafik levhaları gibi karayolu ağının son derece önemli bir parçasını oluşturuyor ve karayolu güvenliğinin ön saflarında yer alıyor. Bu sebeple Türkiye’nin tüm yollarında çeşitli hız limitleri bulunuyor. Trafik kazalarının önüne geçmek için uygulanan hız limitleri, araca ve yolun türüne göre değişiyor. Hız limitleri, seyir halinde olduğun yolda belirli aralıklarla trafik levhaları, çeşitli işaretler ve bazı mobil uygulamalarla hatırlatılıyor. Bu limitlere uymadığın takdirde hem kendi hem de diğer sürücülerin güvenliğini tehlikeye attığın için bazı yaptırımlar bulunuyor.
Hız sınırı, yola ve araca göre değişkenlik gösteren yasal maksimum hız olarak tanımlanıyor. Bu limitlerin aşılıp aşılmadığı ise genellikle mobese, radar ve trafik polisleri tarafından belirlenebiliyor. Şehir içi ve yerleşim yerlerinde yaya trafiği daha fazla olduğu için hız limiti daha az belirlenirken otoban ve bölünmüş yollarda bu limitler artış gösteriyor. Hız limitleri, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından belirleniyor ve bu limitlere uyulmadığı tespit edildiğinde adli makamlar tarafından belirlenen cezalar trafik polisleri aracılığıyla uygulanıyor.
Otoban
Hız limitleri arasında en yüksek olan otoban hız sınırı, araçların boyutlarına göre belirleniyor. Kısaca otobanda ne tür bir araçla seyir halindeysen o araç için belirlenmiş hız sınırına uyman gerekiyor.
Bölünmüş yol hız sınırı, otoban hız sınırından sonra en yüksek hız limiti olarak biliniyor. Bölünmüş yollarda da otobanda olduğu gibi yaya trafiği bulunmadığı ve yoğun trafik olmadığı için hız limitleri yüksek oluyor.
Şehir içi hız sınırı ya da yerleşim yeri hız sınırı olarak adlandırılan bu limit, yayaların can güvenliği dikkate alınarak belirlendiği için en düşük seviyede hesaplanıyor. Şehir içi trafiğin yoğun olması ve takip mesafesi gibi hususlar da bu hız limitini belirlemede yardımcı oluyor.
Genellikle otobüs, kamyon gibi hacimli araçların kullandığı şehirlerarası yollar otomobillerle ortak kullanım alanı olduğu için otobana göre daha düşük fakat yerleşim yerine göre daha yüksek hız limitine sahip oluyor. Şehirler arası hız sınırı da aynı yol kullanılmasına rağmen araçlara göre değişiyor.
Hız sınırı
Asgari hız sınırı, otoyol gibi yüksek hız sınırına sahip yollarda gidebileceğin en düşük hızı tanımlıyor. Bu hız limitleri ise araç cinsi fark etmeksizin tüm araçlara aynı uygulanıyor. Bu limitlere göre asgari hız şehirlerarası 15 km iken otoyol için 40 km oluyor.
Otomobil hız sınırı, yerleşim yeri ve şehir içinde 50 km, şehirlerarası 90 km, bölünmüş yol için 110 km ve otobanlarda ise en fazla 120 km hızla gidebileceğin anlamına geliyor.
Diğer motorlu araçlardan farklı olarak motosiklet hız sınırı belirlemede motosikletin cinsi belirleyici oluyor. L3 tipi motosikletler için şehir içi 50 km, şehirlerarası 80 km, bölünmüş yol 90 km ve otobanda ise 100 km iken L4, L5 ve L7 motosikletler için azami hız şehir içi 50 km, şehirlerarası 70 km, bölünmüş yol 80 km ve otobanda ise 80 km hız limiti bulunuyor.
Ticari araçlar insan ve yük taşımaya yarayan otobüs, kamyon, panelvan, pick up ve kamyonet gibi araçlar olarak biliniyor. Ticari araçlarda hız sınırı her birinin hacmine ve yol türüne göre hesaplandığı için kamyon ve kamyonet için şehir içi 50 km, şehirler arası 80 km, bölünmüş yol 85 km, otobanda ise kamyon için 90 km iken kamyonet için 95 km limit bulunuyor. Otobüsler için şehir içi 50 km, şehirler arası 80 km, bölünmüş yol 90 km, otoban 100 km hız limiti bulunurken panelvanlar da ise şehir içi 50 km, şehirler arası 85 km, bölünmüş yol 100 km, otobanda ise 110 km hiz limiti bulunuyor.
Trafik
Belirlenen maksimum hızın %10’una kadar tolerans gösterilebiliyor. Hız sınırı ne kadar aşılabilir sorusunu bir örnek ile açıklamak gerekirse şehir içi hız limiti 50 km olan bir otomobil, 55 km hızla gitse bile cezaya tabi tutulmuyor.
Hız sınırı cezası, tüm yollar ve araçlar için belirlenen hız limitlerine uyulmadığı takdirde araç sahiplerine uygulanan para ve puanı cezasıdır. Bu ceza hız limitini yüzde hesabı ile ne kadar aştığına bağlı olarak değişiyor. Örneğin, hız limitini %10 ila %30 arasında aşan bir sürücü ile hız limitini % 50 üzerinde aşan bir sürücü farklı tutarlarda para ve puan cezası alıyor. Alınan puanlar bir sene içerisinde 100 puana ulaştığında ise sürücülerin ehliyet belgesi 2 ay boyunca elinden alınıyor ve tekrar eğitim veriliyor.

Hız sınırını aşmaman için belirli aralıklarda yerleştirilen trafik işaretleri ve tabelalara dikkat etmekle işe başlayabilir, yola çıkmadan önce yol tipine ve aracına göre uygulanan hız tipi hakkında bilgi edinebilir, yolculuk esnasında farklı yollar kullanma ihtimalin varsa mobil uygulamalardan yardım alabilirsin.

Hız sınırı, araç ve yaya güvenliği için belirlenen limitler olsa da yol sorunu ve araç arızası gibi beklenmedik olaylarda bu limitler aşılabiliyor ve kazalara sebep olabiliyor. Bu gibi durumlar meydana geldiğinde hazırlıksız yakalanmaman için Allianz sigortayı tercih edebilir, Allianz zorunlu trafik sigortası ile aracını ve kendini güvence altına alabilirsin.