Akü Bittiği Nasıl Anlaşılır? Aküsü Biten Araba Nasıl Çalışır?

Sürüş esnasında araçla ilgili pek çok durumla karşılaşabilirsin. Bu olumsuzluklardan biri de akünün bitmesi. Akü, aracın çalışmasını sağlayan en önemli parçalardan biri oluyor. Aracın bir nevi kalbi olan aküler, aracın çalışmasını sağlıyor. Akü, aracın çalışması için kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürüyor. Bu reaksiyon da arabanın harekete geçmesini mümkün hale getiriyor. Dolayısıyla aküsü bitmiş bir aracın çalışması da mümkün olmuyor. Akü biterse arabayı çalıştırma tekniği ile aracı çalıştırmak mümkün olsa da öncesinde aküye dair bazı bilgileri öğrenmek gerekiyor.

Akü, araçlarda kullanılan bir tür enerji depolama parçası olarak biliniyor. Bu parça, sahip olduğu kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürüyor ve marşa voltaj veriyor. Daha sonra araç harekete geçiyor. İlk ve en önemli olarak aracı çalıştırsa da akünün bunun dışında pek çok işlevi de bulunuyor. Motoru çalışır durumda tutmak için voltajı dengeleyen akü, yol boyunca güvenlik için en gerekli parçalardan biri.

Akü, araç içerisindeki ışıkların ve aracın farlarının yanması, radyonun çalışması gibi elektrik enerjisine dayanan pek çok fonksiyonun devrede kalması için önem arz ediyor. Aracın bütün yükünü üstlenen akü, sağladığı yüksek güç sayesinde aracını kullandığın süre boyunca en iyi performansı elde etmene yardımcı oluyor.

Akü Lambası

Araçların kontrol paneli üzerinde pek çok lamba ve gösterge bulunuyor. Bunlardan biri olan akü ışığı, kontak açıldığında yanıyor ve aracı çalıştırdıktan sonra ise sönüyor. Kimi durumlarda ise bu ışığın sönmediği ve yanmaya devam ettiği görülebiliyor. Eğer kontağı açtıktan sonra da aracının akü ışığı yanmaya devam ediyorsa aracındaki akünün bitmiş olma ihtimali veya bozulma ihtimali oldukça yüksek.

Akü başlarındaki kornozyon, aracın akü kablosunun gevşemesi, kötü alternatör, hatalı zemin kayışı gibi pek çok etken “Akü lambası neden yanar” sorusunun cevabı olabiliyor. Bu durumda ilgili yerleri kontrol etmen veya aracı servise götürmen gerekebiliyor. Aküsü biten araba için gerekli kontrollerin yapılmaması aracın çalışmamasına da sebebiyet verebiliyor.

“Akü bittiği nasıl anlaşılır?” sorusu araç sahipleri tarafından sık sık soruluyor. Otomobiller, akülerinin bittiğini birçok sinyalle iletiyor. Bunlardan en somut olanı ise anahtarı kontakta çevirdiğinde aracın hiçbir şekilde çalışmaması. Bu aşamaya gelmeden önce ise aküye ilişkin kontrolleri gerçekleştirmen aracını güvenle kullanmaya devam edebilmene yardımcı oluyor. Akünün eskidiğini ve bitmeye yaklaştığını akünün üzerindeki tarih kodundan anlamak mümkün. Bu kod ile akünün ne kadar ömrü kaldığı hesaplayabilirsin.

Akünün üzerindeki kodların yanı sıra motor marşının yavaşlaması, pil kutusunun şişmesi, pilden kötü bir kokunun gelmesi, akü ışığının yanması gibi pek çok etken akü bitmesi göstergesi olan bazı sinyaller arasında yer alıyor. Bu sinyalleri dikkate alarak akü bitmeden önce gerekli önlemlerde bulunabilirsin.

Akü

“Akü bitince ne olur, aküsü biten araba nasıl çalışır?” gibi soruların yanıtı sık sık merak ediliyor. Akü bitince arabanın çalışması mümkün olmuyor. Anahtarı kontakta çevirince araca elektrik enerjisi gelmiyor ve dolayısıyla marşa da voltaj verilmiyor. Aküsü biten arabayı çalıştırmanın ise bazı yolları bulunuyor.

Aküsü biten arabayı çalıştırmanın ilk ve en etkili yolu başka bir araçtan takviye yapılması. Takviye için gerekli kablo ile aracın aküsünün şarj edilmesi mümkün oluyor. Bir diğer teknik ise vurdurma olarak biliniyor. Bu teknikte araç ikinci vitese alınıyor. Arkadan birileri iterek hızı yükselttiğinde debriyaj bırakılıyor. Böylece araç çalışıyor. Bu yöntem yalnızca manuel vites araçlarda işe yarıyor ancak her zaman etki etmeyebiliyor.

Akü bittiğinde aracı çalıştırmanın ilk yolu takviye yapmak oluyor. Takviye ile hem akü şarj edilebiliyor hem de araç güvenli bir biçimde çalıştırılabiliyor. “Akü başka akü ile takviye yapılacaksa kutup başları nasıl bağlanır?” sorusunun cevabı oldukça kritik. Bu aşamada aracın aküsü ile takviye kablosunun kutup başlarını doğru bağlamak son derece önemli. Aksi takdirde araçta kısa devre oluşabiliyor ve bu durum yangına bile sebebiyet verebiliyor.

Bir takviye kablosu bulduktan sonra araçlar ön kısımları birbirine bakacak şekilde yaklaştırılıyor. Daha sonra takviye kablosunun (+) kutbu olan kırmızı uçlarından birini dolu akünün (+) kutbuna; diğerini ise boş akünün (+) kutbuna bağlamak gerekiyor. Siyah ucu ise dolu akünün (-) kutbuna; diğer ucu da aküsü boşalan aracın herhangi bir metal bölümüne bağlamak doğru sonuç almaya yardımcı oluyor. Doğru şekilde bağladıktan emin olduktan sonra ise önce aküsü dolu olan arabayı daha sonra da boş olan arabayı çalıştırarak takviye işlemini tamamlayabilirsin. Takviyeyi tamamladıktan sonra önce (-) sonra da (+) kutupları çıkarmaya dikkat etmen gerekiyor.

Trafikte başına gelebilecek her türlü olumsuzluğa karşı
zorunlu araç sigortası
ve kasko yaptırman önemli. Sen de Allianz ayrıcalıklarından yararlanarak, güvenli ve keyifli bir yolculuk için gereken tüm önlemleri alabilirsin.