Allianz’ın yaptığı araştırma; ilk kez, sayısı giderek artan trafik kazaları ile modern teknoloji cihazları arasındaki ilişkiyi inceledi. Modern teknolojinin sürücülerin dikkatini dağıttığı ve ölümlere neden olduğu ortaya çıkarken, her iki araç sürücüsünden biri, trafikte cep telefonu kullanma yasağını ihlal ettiğini açıkladı. Cep telefonları ve navigasyon sistemlerinin neden olduğu dikkatsizlik, alkolden daha büyük bir tehlike olarak kendini gösteriyor.
Allianz Teknoloji Merkezi (AZT) tarafından Almanya, Avusturya ve İsviçre’de yapılan “yol güvenliği araştırması” ile ilk kez, giderek sayısı artan trafik kazalarıyla araçlarda kullanılan bilgi, iletişim ve eğlence araçları arasındaki ilişki incelendi. Institute for Applied Psychology ve Makam Market Research işbirliğiyle, 1600 şoförle görüşülerek yapılan çalışma, sürücülerin trafikteyken teknik cihazlara odaklanmaları nedeniyle kaza riskinin önemli ölçüde arttığını ortaya koydu. Son üç yılda kaza yapan sürücülerin yüzde 60'ının, araç kullanırken cep telefonlarını elle kullandığı tespit edildi. Kaza yapmayan sürücülerde ise cep telefonu kullanma oranının yüzde 37 olduğu açıklandı.
Dikkat dağılması alkolden daha büyük tehdit!
Allianz Türkiye Operasyonlar Genel Müdür Yardımcısı Tolga Gürkan, araştırmayla ilgili olarak: “Rapor her 10 ölümlü kazadan birinin, sürüşle ilgili olmayan aktivitelerden kaynaklandığını gösteriyor. Almanya'da geçtiğimiz yıl yaklaşık 3.500 kişi trafik kazalarında hayatını kaybetti. Araştırmaya göre bu ölümlerin 256'sında, taraflardan biri alkolün etkisinde olması başlıca sebep. Ancak, yaklaşık 350 kişinin ise dikkat dağınıklığı nedeniyle meydana gelen kazalarda hayatını kaybettiği görülüyor. Geçmişte, alkolün etkisinde araç kullanmak hafif bir suç olarak kabul edilmekteydi. Bu durum artık günümüzde Türkiye dahil pek çok ülkede kabul görmüyor. Araç kullanırken cep telefonu kullanmaya karşı da, tüm dünyada bu tutumun geliştirmesi gerekiyor. Bu çalışma, sürüş sırasında cep telefonu kullanmanın ölümlere yol açtığını ortaya koyuyor. Yarı yıl tatili öncesi, özellikle de uzun yola gidecek sürücülerimize, yolculuk boyunca cep telefonlarından uzak durmalarını nacizane tavsiye ediyoruz." dedi.
Sürücülerin yarısı araba kullanırken telefon kullanıyor
Allianz tarafından yapılan çalışmaya göre, sürücülerin yüzde 46’sı, yani yaklaşık her iki sürücüden biri cep telefonu kullanmama kuralını ihlal ediyor. Sürücülerin yüzde 74’ü ise araca entegre teknik cihazların dikkatlerini dağıttığını belirtiyor. Sürücülerin yüzde 39'u navigasyon sistemini, yüzde 58'i ise ön paneldeki menü aracılığıyla radyo sistemini kullanıyor. Sürücülerin yüzde 15'i trafikteyken SMS yazıyor ve yüzde 24’ü akıllı telefonlarını kullanarak mesajlarını okuyor. 24 yaş altı katılımcılar arasında bu oranın çok daha yüksek olduğu görülüyor. Bu yaş grubundaki katılımcıların yüzde 23'ü araba kullanırken mesaj yazıyor ve yüzde 27'si mesajlarını okuyor. Tüm yaş gruplarındaki katılımcıların yüzde 29'u ise kimin kendilerine mesaj veya çağrı gönderdiğini görmek için cep telefonlarını kontrol ettiğini belirtiyor.
Yolcuların telefon konuşmaları da sürücülerin dikkatini dağıtıyor
Araştırma, sürücülerin yüzde 52'sinin dikkatinin yolcuların yaptığı telefon konuşmaları nedeniyle dağıldığını da ortaya koyuyor. AZT, bir süredir resmi kaza istatistiklerinde sürücünün dikkat dağınıklığının kaza sebeplerine dahil edilmesi ve Alman Yol Trafik Kanunlarının iletişim teknolojilerindeki bu son gelişmeleri yansıtacak şekilde düzenlenmesi için çağrı yapıyor. Bu nedenle Allianz, Alman hükümetinin tablet gibi mobil cihazları, elde tutma yasağına dahil etme niyetini memnuniyetle karşılıyor. Ayrıca Allianz yol güvenliği uzmanları, bu kanunun yenilenmesi sürecinde, sürücülerin araçta film izlemeleri gibi dikkat dağıtan birtakım uygulamaların özellikle yasaklanmasını tavsiye ediyor.
Allianz çağrıda bulunuyor:
- Navigasyon sistemine varış noktasını girmek ya da ön panelden internete erişmek gibi güvenlik üzerinde kritik bir etkisi olan ancak sürüşle ilgili olmayan işlevler, araba seyir halindeyken sürücü tarafından kullanılamayacak şekilde devre dışı bırakılmalı.
- Farklı taşıt türlerindeki mobil ve entegre aygıtlar ile uygulamaların ergonomik tasarımı birbirine uyumlu hale getirilmeli ve basitleştirilmeli.
- Acil durum fren destek sistemleri tüm yeni araçlara entegre edilmeli. AZT'nin araştırması; tüm taşıtlar uygun şekilde donatıldığında, önden çarpışmalı kazaların üçte birinden fazlasının önlenebilir ve etkilerinin azaltılabilir olduğunu gösteriyor.