Dijital Ehliyet Nereden Alınır?
Dijital ehliyet veya diğer adıyla sayısal takograf, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından verilen belgelerdendir. Bu belge, en az zorunlu trafik sigortası kadar gereklidir. Sürücülerin yol boyunca tüm takibini yapan dijital ehliyet, önemli yol göstericilerdendir.
Dijital ehliyet için başvuruyu hem kayıt merkezlerine hem de internet sitesine yapabilirsin. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ninSTAUM internet sitesi ile başvuru ekranına ulaşman mümkün. Hemen ardından ekrandaki “Kart İşlemleri” butonuyla ilerleyebilirsin. Bu adımdan sonra e-Devlet üzerinden kimlik doğrulaması yapman gerekebilir.
Kimlik doğrulamasını sorunsuz şekilde geçtikten sonra işlemine uygun olan kart tipini seçerek devam edebilirsin. Gerekli bilgileri doldurup bilgilendirmeleri de onayladıktan sonra işlemi ilerletebilir ve başvurunu tamamlayabilirsin. Başvurunun ardından ödeme yapman gerektiğini unutma. Ödeme işlemi için başvuru sayfasını takip edebilirsin. Kayıt merkezine giderek başvuru yapmak için ise merkeze gitmeden önce yanına imzanı ve biyometrik fotoğrafını almalısın.
Dijital Ehliyet Başvurusu Nasıl Yapılır?
Dijital ehliyet başvurusunu dilersen internet sitesi üzerinden dilersen de kayıt merkezlerinden yapabilirsin. İnternet sitesi üzerinden kayıt yaparken takip etmen gereken bazı adımlar vardır. İlgili siteye ulaştıktan sonra “Kart İşlemleri” butonuyla ilerleyebilirsin. Bu butonun ardından gerekli doğrulamaları yukarıdaki gibi yapman önemlidir.
e-Devlet üzerinden kimlik doğrulamasını yapınca sol panelde “Yeni kart başvurusu için tıklayınız.” butonunu görebilirsin. İşlemlerine bu ekran üzerinden devam etmen gereklidir. İlgili butona tıkladıktan sonra karşına çıkan bilgilendirmeleri okuyup onaylamalısın. Başvuru işlemin için sayfa senden fotoğrafını ve imzanı yüklemeni isteyecektir. Gerekli yüklemeleri de yapınca başvurunu tamamlayabilirsin. Ödeme numarasıyla ödemeni de yaptıktan sonra başvuru sürecin bitmiş olacaktır.
E-Devletten Dijital Ehliyet Başvurusu Yapma
Dijital ehliyet sorgulama ve başvuru işlemi e-Devlet üzerinden de yapılabilir. e-Devlet’te bunun için bazı hizmetler bulunur. Böylece başvuru işlemini daha kolay şekilde sürdürebilirsin. e-Devlet üzerinden dijital ehliyet başvurusu yapmak için ilk olarak Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) kurumunun hizmetlerine giriş yapman gerekir. Giriş yaptıktan sonra kurumun hizmetleri üzerinden başvurunu gerçekleştirebilirsin.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği bu işlem için “Sayısal Takograf Kart Başvuru Sistemi” hizmetini sunar. Bu hizmet, kurumun kimlik doğrulama hizmetleri arasında yer alır. Yani, e-Devlet üzerinden giriş yaptıktan sonra TOBB’un bu işlem için sunduğu ayrı web sitesine yönlendirilirsin. Böylelikle TOBB’un STAUM sistemine girdikten sonra ayrı olarak kimlik doğrulaması yapmana gerek kalmaz.
Dijital Ehliyet Fiyatları
Dijital ehliyet fiyatı her yıl değişkenlik gösterir. Güncellenen fiyatlara göre ilgili yıl boyunca işlemler yapılabilir. 2023 yılı dijital ehliyet fiyatları 483 TL’dir. Ödemeyi yapmadan dijital ehliyet alman mümkün değildir. Bu nedenle dijital ehliyet harcı için gerekli ödemeyi sisteme yaptıktan sonra kartın sana ulaştırılır.
Ödeme işlemi için mutlaka başvurunun ardından gerekli yönlendirmeleri takip etmelisin. Başvuru sürecinde ödenmesi gereken tek ücretin dijital ehliyet harcı olmadığını unutma. Başvuru için gerekli evraklara da belli ücretler ödemen gerekebilir.
Dijital Ehliyet Ödemesi Nasıl Yapılır?
Dijital ehliyet ödemesi için ilk olarak bir ödeme numarasına sahip olmalısın. Ödeme numarası almak için ise sisteme başvurunu girmen gerekli. Kayıt merkezi üzerinden ya da internet adresinden başvurunu ilettikten sonra sana bir ödeme numarası sunulacak. Ödeme numarasını başvurunun ardından ekranda görüntüleyebilirsin. Bazı durumlarda ise numara cep telefonuna gelir. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından ödemen gereken tutar belirlenince hem bu tutarı hem de ödeme numaranı içeren SMS’i alabilirsin.
Ödeme numarası ve ödenmesi gereken tutara istinaden gerekli işlemleri başvuru ekranı üzerinden gerçekleştirebilirsin. Ödeme işlemlerine giderek anlaşmalı bankaların kartları ile ödemeyi tamamlaman mümkün. Burada dikkat etmen gereken ise Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından anlaşmalı olan bankaların kartlarıyla ödeme yapabileceğin. Aksi takdirde ödemen alınmayabilir ve işlemin tamamlanamaz.
Dijital Ehliyet Kaç Günde Gelir?
Sayısal takograf ya da dijital ehliyet başvurusunu Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine ilettikten sonra basım işlemleri başlar. Gerekli tüm şartları uygun ve eksiksiz şekilde tamamladıysan ve ödemeni de yaptıysan yeni kartın ya da yenilediğin kartın en geç 10 iş günü içerisinde tarafına ulaştırılır. Genel olarak bu süre 5 iş gününü geçmese de yoğun dönemlerde 10 güne kadar uzayabilir.
Dijital ehliyetinin yenilenme süresi 45 günden az kaldıysa başvurunu mutlaka en kısa sürede iletmelisin. Özellikle kartının son 15 gününe gelmeden yenilemen önemli. Aksi takdirde taşıma esnasında bazı problemler yaşayabilirsin.
Dijital Ehliyet için Gerekli Evraklar Nelerdir?
Dijital ehliyet alabilmek için bazı evraklara ve belgelere ihtiyacın vardır. Eğer kart yenileme için başvuru ileteceksen biyometrik fotoğraf, geçerli ehliyet ve imza fotoğrafını sisteme yüklemelisin. İmzanı beyaz bir kağıda siyah kalemle atarak fotoğrafını çekebilirsin.
İlk kez dijital ehliyet alacak olanların bazı SRC belgelerini tamamlaması gereklidir. Hem ulusal hem de uluslararası olarak yolcu ya da eşya taşımacılığı yapan sürücülerin işlerine göre SRC1, SRC2, SRC3, SRC4 veya SRC5 belgelerine ihtiyacı vardır. Her sürücünün tüm belgelere ihtiyacı olmadığını unutma. Yalnızca senin niteliklerine göre şart olan belgeleri alman gerekli.
Dijital ehliyet, taşımacılık yapan şoförler için büyük bir gereklilik. Bu şoförlerin yolculukları boyunca dinlenme sürelerini takip edebilmek ve güvenliklerini sağlayabilmek için mutlaka dijital ehliyete sahip olması şart. Aynı zamanda bir diğer gereklilik de trafik sigortası. Sen de Allianz kasko sigortaları ile yolculuğun boyunca olası kazalara karşı kendini güvenceye alabilirsin.