26 Eylül 2023 Tarihli ve 32321 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Bireysel Emeklilik Sisteminde Kısmen Ödeme Hakkında Yönetmelik ve Bireysel Emeklilik Sisteminde Kısmen Ödeme Hakkında Genelge ile katılımcıların bireysel emeklilik sözleşmelerinde biriken devlet katkısı dahil tutarları evlilik, konut alımı, doğal afet hallerinde belirli şartlar dahilinde kısmen ödeme alma imkanı getirilmiştir.
Kısmen ödeme hakkı evlilik, konut alımı, doğal afet durumlarında belirlenen koşullarla kullanılabilmektedir. Bu haktan yararlanabilmek için katılımcıların belirli şartları sağlıyor olmaları beklenmektedir. Bu şartlar ve süreç hakkındaki genel bilgiler aşağıdaki gibidir:
- Evlilik ve konut alımı için bireysel emeklilik sisteminde bulunma süresi 5 (beş) yıl olarak belirtilmiş iken, doğal afet nedeni ile kısmen ödeme talebinde bu süre şartı aranmayacaktır. Kısmen ödeme talebinden her bir durum için bir kez faydalanılabilir.
- Kısmen ödeme talebinde bulunulabilmesi için müşterinin katkı payı ödemelerinin toplamı başvuru anındaki aylık brüt 5 Asgari ücretten az olmaması gerekir.
- Müşterilerimiz, bireysel emeklilik sözleşmelerinde yer alan birikimlerinin maksimum %50’si kadar kısmen ödeme alabilirler.
- Evlilik ve konut alımı için başvuranlar BES birikimlerinden karşılanan kısmen ödeme tutarının %20’si oranında, doğal afet için başvuranlar ise %25 oranında devlet katkısından faydalanabilir.
- Bu haktan faydalanan katılımcılarımız 3 (üç) yıl boyunca bireysel emeklilik sisteminden ayrılmamayı taahhüt ederler. Eğitim halinde bu süre 4 (dört) yıl olarak uygulanır. 3 (üç) yıldan önce ayrılan katılımcılarımızın hesaplarındaki devlet katkısı tutarı ve hesaplanan ceza tutarı sigorta şirketinin bağlı bulunduğu vergi dairesine ödenir.
- Katılımcılar başvuru anında eksik evrak (kısmen ödeme talep konusuna göre gerekli belge/evrak olmadan) ile başvuru yapılabilmektedir. Gerekli belgelerin evlilik ve konut alımı hallerinde kısmen ödeme tarihinden itibaren 2 (iki) ay içerisinde eksiksiz tamamlanması gerekmektedir. Devlet katkısından ödenecek tutar, evrak tamamlandığında katılımcının hesabına iletilir.
- Evlilik ve konut alımı hallerinde evrakın 2 (iki) ay içerisinde tamamlanmaması durumunda katılımcıya ödenen kısmen ödeme tutarı “yersiz ödeme” statüsünde kabul edilir. Yersiz kısmen ödeme statüsündeki tutarın %30 karşılığına gelen tutar devlet katkısı hesabından çıkarılarak Bakanlık hesabına ödenir.
Müşterilerimizin ‘Kısmen Ödeme’ ile ilgili başvuru/değerlendirme süreci ise kısaca aşağıdaki gibi olacaktır:
- Kısmen ödeme hakkını kullanmak isteyen katılımcılar başvurusunu Allianz Müşteri Hizmetlerini arayarak başlatabilirler. Acente ve banka kanallarımız müşterilerimizi Allianz Müşteri Hizmetlerine yönlendirmeliler.
- Katılımcı, çağrı merkezi temsilcisi ile online olarak başvuru formunu doldurmaktadır. Müşteriye iletilen bu form, imzalı olarak e-posta yoluyla istek@allianz.com.tr adresine ulaştırılır.
- Şirket, kısmen ödeme talep formundaki bilgilerin bu mevzuat düzenlemelerine uygunluğunu Emeklilik Gözetim Merkezi tarafından sağlanan altyapı üzerinden kontrol eder.
- Başvurunun kabul edilmesi durumunda ise başvuru formunun Şirketimize ulaştığı tarihten itibaren 10 (on) iş günü içinde kısmen ödemeye konu tutar, Şirketimiz tarafından katılımcının belirttiği hesaba ödenir.
- Başvurunun statüsü ile ilgili süreç içerisinde müşterilerimize SMS bilgilendirmeleri eş zamanlı yapılacaktır.
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/09/20230926-2.htm
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/03/20240321-1.htm