Bireysel Emeklilik ‘’Kısmen Ödeme”

26 Eylül 2023 Tarihli ve 32321 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Bireysel Emeklilik Sisteminde Kısmen Ödeme Hakkında Yönetmelik ve Bireysel Emeklilik Sisteminde Kısmen Ödeme Hakkında Genelge ile katılımcıların bireysel emeklilik sözleşmelerinde biriken devlet katkısı dahil tutarları evlilik, konut alımı, doğal afet hallerinde belirli şartlar dahilinde kısmen ödeme alma imkanı getirilmiştir.

Kısmen ödeme hakkı evlilik, konut alımı, doğal afet durumlarında belirlenen koşullarla kullanılabilmektedir. Bu haktan yararlanabilmek için katılımcıların belirli şartları sağlıyor olmaları beklenmektedir. Bu şartlar ve süreç hakkındaki genel bilgiler aşağıdaki gibidir:

  • Evlilik ve konut alımı için bireysel emeklilik sisteminde bulunma süresi 5 (beş) yıl olarak belirtilmiş iken, doğal afet nedeni ile kısmen ödeme talebinde bu süre şartı aranmayacaktır. Kısmen ödeme talebinden her bir durum için bir kez faydalanılabilir.
  • Kısmen ödeme talebinde bulunulabilmesi için müşterinin katkı payı ödemelerinin toplamı başvuru anındaki aylık brüt 5 Asgari ücretten az olmaması gerekir.
  • Müşterilerimiz, bireysel emeklilik sözleşmelerinde yer alan birikimlerinin maksimum %50’si kadar kısmen ödeme alabilirler.
  • Evlilik ve konut alımı için başvuranlar BES birikimlerinden karşılanan kısmen ödeme tutarının %20’si oranında, doğal afet için başvuranlar ise %25 oranında devlet katkısından faydalanabilir.  
  • Bu haktan faydalanan katılımcılarımız 3 (üç) yıl boyunca bireysel emeklilik sisteminden ayrılmamayı taahhüt ederler. Eğitim halinde bu süre 4 (dört) yıl olarak uygulanır. 3 (üç) yıldan önce ayrılan katılımcılarımızın hesaplarındaki devlet katkısı tutarı ve hesaplanan ceza tutarı sigorta şirketinin bağlı bulunduğu vergi dairesine ödenir.
  • Katılımcılar başvuru anında eksik evrak (kısmen ödeme talep konusuna göre gerekli belge/evrak olmadan) ile başvuru yapılabilmektedir. Gerekli belgelerin evlilik ve konut alımı hallerinde kısmen ödeme tarihinden itibaren 2 (iki) ay içerisinde eksiksiz tamamlanması gerekmektedir. Devlet katkısından ödenecek tutar, evrak tamamlandığında katılımcının hesabına iletilir.
  • Evlilik ve konut alımı hallerinde evrakın 2 (iki) ay içerisinde tamamlanmaması durumunda katılımcıya ödenen kısmen ödeme tutarı “yersiz ödeme” statüsünde kabul edilir. Yersiz kısmen ödeme statüsündeki tutarın %30 karşılığına gelen tutar devlet katkısı hesabından çıkarılarak Bakanlık hesabına ödenir.

Müşterilerimizin ‘Kısmen Ödeme’ ile ilgili başvuru/değerlendirme süreci ise kısaca aşağıdaki gibi olacaktır:

  • Kısmen ödeme hakkını kullanmak isteyen katılımcılar başvurusunu Allianz Müşteri Hizmetlerini arayarak başlatabilirler. Acente ve banka kanallarımız müşterilerimizi Allianz Müşteri Hizmetlerine yönlendirmeliler.
  • Katılımcı, çağrı merkezi temsilcisi ile online olarak başvuru formunu doldurmaktadır. Müşteriye iletilen bu form, imzalı olarak e-posta yoluyla istek@allianz.com.tr adresine ulaştırılır.
  • Şirket, kısmen ödeme talep formundaki bilgilerin bu mevzuat düzenlemelerine uygunluğunu Emeklilik Gözetim Merkezi tarafından sağlanan altyapı üzerinden kontrol eder.
  • Başvurunun kabul edilmesi durumunda ise başvuru formunun Şirketimize ulaştığı tarihten itibaren 10 (on) iş günü içinde kısmen ödemeye konu tutar, Şirketimiz tarafından katılımcının belirttiği hesaba ödenir.
  • Başvurunun statüsü ile ilgili süreç içerisinde müşterilerimize SMS bilgilendirmeleri eş zamanlı yapılacaktır.

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/09/20230926-2.htm

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/03/20240321-1.htm

Evlilik, konut alımı ve doğal afet sebebiyle kısmen ödeme alınabilir.
Kısmen ödeme hakkını en az beş yıl kullanmamış bir katılımcı (doğal afet hali hariç), bu süre içinde, başvuru tarihi itibarıyla geçerli olan aylık brüt asgari ücret tutarının en az beş katı kadar katkı payı ödediği sözleşmesinden (doğal afet hali hariç), kısmen ödeme talep ettiği sebepten daha öncesinde kısmen ödeme almamış  olması, aynı anda başka bir sözleşmesinden kısmen ödeme başvurusu bulunmaması ve sözleşme üzerinde haciz, rehin ve alacağın devri olmaması  halinde birikiminin yüzde ellisine kadar olan tutarın kısmen ödenmesi için emeklilik şirketine başvurabilir.
İşveren grup emeklilik sözleşmeleri, otomatik katılım sözleşmeleri ile üzerinde haciz veya rehin bulunan veya yürürlükte bulunan bir alacağın devri sözleşmesine konu olan sözleşmeler için kısmen ödeme başvurusunda bulunulamaz.
  • Konut alımı hali için Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından sağlanan web tapu sistemi ile üretilen doğrulama kodu ve barkodu bulunan ve hissedar bilgisi ile konutun kat mülkiyeti veya kat irtifakının kurulduğunu gösteren tapu belgesi nüshası.                                                                                                                  
  • Evlilik hali için e-Devlet sistemi ile üretilen doğrulama kodu ve barkodu bulunan ve evlilik tarihini gösteren nüfus kayıt örneği.
  • Doğal afet hali için doğal afetin gerçekleşmesini müteakip Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından duyurulan belge.
Katılımcı, kısmen ödeme alma hakkını, kısmen ödeme tarihinden itibaren 3 (üç) yıl içinde; emeklilik, vefat veya maluliyet halleri hariç, kısmen ödemeye konu sözleşmesini sistemden çıkış işlemi ile sonlandırmayacağına dair taahhüt vermek şartıyla kullanabilir.

Evlilik ve konut alımı sebebiyle kısmen ödeme durumunda evrak ibraz edilmeden başvuru yapılabilir. Konut alımı için kısmen ödeme hakkından faydalanan katılımcı, başvuru tarihinden iki ay öncesine kadar veya kısmen ödeme tarihinden itibaren iki ay içinde aldığı konutun, kendi adına en az yüzde elli sahiplik payını gösteren kat mülkiyeti veya kat irtifakı kurulmuş tapu belgesinin bir nüshasını şirkete ibraz eder.

Evlilik için kısmen ödeme hakkından faydalanan katılımcı, başvuru tarihinden önceki iki ay içinde veya kısmen ödeme tarihinden itibaren iki ay içinde evlendiğini gösteren e-Devlet üzerinden alınmış nüfus kayıt örneğinin bir nüshasını şirkete ibraz eder.   

Söz konusu eksik belgelerin kısmen ödeme tarihinden itibaren en az 2 (iki) ay içinde emeklilik şirketine gönderilmesi gereklidir.

Belgelerin kısmen ödeme başvurusu esnasında ibraz edilmemesi durumunda, kısmen ödeme tutarının, devlet katkısı hesabındaki tutarın %30 oranındaki bölümünü aşan kısmı, belgelerin kısmen ödeme tarihinden itibaren iki ay içinde ibraz edilmesi durumunda Devlet katkısı ödemesiyle birlikte ödenir.
Evet. Evlilik ve konut alımı hallerinde başvuru anında veya 2 (iki) ay içerisinde evrakları ibraz etmesi halinde kısmen ödemeye konu tutarın yüzde yirmisi, Doğal afet halinde ise kısmen ödemeye konu tutarın yüzde yirmi beşi oranına karşılık gelen miktardaki fon payının satım talimatı verilir ve fon paylarının nakde dönüştüğü gün elde edilen nakit tutar Devlet katkısı hesabından çıkarılarak katılımcıya kısmen ödeme tutarı ile birlikte ödenir.

Katılımcı; Evlilik ve konut alımı hâllerinden birisi gerekçe gösterilerek gerçekleştirilen kısmen ödemeden sonra, 2 aylık süre içerisinde söz konusu hâllerin oluşmaması veya gerekli belgelerin ibraz edilmemesi durumunda kısmen ödeme hakkını kullanmış sayılır ve katılımcıya ödenen kısmen ödeme tutarı yersiz kısmen ödeme statüsünde kabul edilir.

Emeklilik şirketi, katılımcıya ödenen kısmen ödeme tutarının yersiz kısmen ödeme statüsünde kabul edildiği tarihi müteakip bir ay içinde; katılımcının Devlet katkısı hesabındaki tutarla sınırlı olmak kaydıyla, yersiz kısmen ödeme statüsündeki tutarın %30 ‘una karşılık gelen miktardaki fon payının satım talimatını ve fon paylarının nakde dönüştüğü gün elde edilen nakit tutarı, Devlet katkısı hesabından çıkararak Bakanlık hesabına öder. 

Emeklilik şirketi, 3 yıl sistemde kalma taahhüdünü yerine getirmeyen katılımcıya kısmen ödeme hakkı kapsamında ödenen Devlet katkısı tutarını, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranına göre hesaplanan faiziyle birlikte 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre katılımcıya ödenecek tutardan indirerek bağlı bulunduğu vergi dairesine öder.
Kısmen ödeme hakkını kullanan katılımcının belge ibrazı öncesi vefat etmesi halinde kısmen ödeme işlemi sonrası kalan birikim tutarları üzerinden vefata dair hükümler uygulanır. 
Konut alımı, evlilik ve doğal afet hallerinde kısmen ödeme hakkından katılımcı bazında her bir hal için sadece bir defaya mahsus olmak üzere yararlanabilirsiniz.
Kısmen ödeme hakkınızı kullanabilmek için sözleşmenizin yürürlük tarihinden itibaren  en az beş yıl sistem kalınması gerekmektedir. Doğal Afet için bu süre aranmaz.
Kısmen ödeme talep formunu, Allianz Müşteri Hizmetlerinden temin edebilirsiniz. Acente, Banka ve Mobil kanallarından başvuru yapılamamaktadır.
Eksiksiz doldurduğunuz ve imzaladığınız kısmen ödeme talep formunu  elektronik iletişim araçlarıyla istek@allianz.com.tr adresine iletebilirsiniz. Müşteri Hizmetlerimiz tarafından başvurunuz alınıp gerekli evraklar tarafınıza yollanılarak süreç başlatılıp gerekli bilgilendirme yapılacaktır.
Başvurunuzun reddedilmesi durumunda, başvuru formunun şirkete ulaştığı tarihten itibaren üç iş günü içinde reddedilme gerekçesiyle bilgilendirilirsiniz.
Başvurunuz kabul edilirse, başvuru formunun şirkete ulaştığı tarihten itibaren on iş günü içinde kısmen ödemeye konu tutar, belirttiğiniz hesaba ödenir.
Tapu belgenizin bir nüshasını e-posta aracılığı ile istek@allianz.com.tr adresine gönderebilirsiniz. Müşteri Hizmetleri tarafından gerekli açıklamalar yapılacaktır. 

Katılımcı; Konut alımı gerekçe gösterilerek gerçekleştirilen kısmen ödemeden sonra, 2 aylık süre içerisinde söz konusu hâllerin oluşmaması veya gerekli belgelerin ibraz edilmemesi durumunda kısmen ödeme hakkını kullanmış sayılır ve katılımcıya ödenen kısmen ödeme tutarı yersiz kısmen ödeme statüsünde kabul edilir.

Emeklilik şirketi, katılımcıya ödenen kısmen ödeme tutarının yersiz kısmen ödeme statüsünde kabul edildiği tarihi müteakip bir ay içinde; katılımcının Devlet katkısı hesabındaki tutarla sınırlı olmak kaydıyla, yersiz kısmen ödeme statüsündeki tutarın %30 ‘una karşılık gelen miktardaki fon payının satım talimatını ve fon paylarının nakde dönüştüğü gün elde edilen nakit tutarı, Devlet katkısı hesabından çıkararak Bakanlık hesabına öder.

Nüfus kayıt örneğinizi şirkete e-posta yoluyla istek@allianz.com.tr adresine gönderebilirsiniz. Müşteri Hizmetleri tarafından gerekli açıklamalar yapılacaktır.
Doğal afet sonrası kısmen ödeme başvurusunda bulunmak için yetkili Kurum tarafından duyurulan belgenin bir nüshasını şirkete ibraz eder.
Doğal afetin meydana geldiği tarihi müteakip altı ay içinde kısmen ödeme başvurusunda bulunabilirsiniz.
Kısmen ödeme tutarı, doğal afetin meydana geldiği tarihten önce Bireysel Emeklilik sözleşmenizde en son hesaplanan birikim tutarınızın yüzde ellisi ile sınırlıdır.
Bu madde kapsamında kısmen ödeme hakkından bir defaya mahsus olmak üzere faydalanabilirsiniz.
Doğal afet nedeniyle yapılan başvurularda, “kısmen ödeme başvuru” bölümünde belirtilen süre ve birikim sınırı şartları aranmaz.
Hayır, kısmen ödeme hakkı, doğal afetin meydana geldiği tarihten önceki en son hesaplanan birikim tutarınız üzerinden değerlendirilir.